Balans

Hoe krijg je de chaos onder controle en voorkom je dat je elke avond uitgeblust op de bank ploft?

Balans, we streven het na, maar we lijken er nooit te komen. Je wilt succesvol zijn op je werk, je wilt je huishouden op orde houden, gezond eten, voldoende sporten, je sociale contacten onderhouden, je kinderen en je partner ondersteunen, mediteren, persoonlijke ontwikkeling doen en af en toe tijd voor jezelf hebben.

En dat lukt niet. En al helemaal niet in de herfst als de dagen korter worden. Het leven gaat te snel en je tijd glipt door je vingers. En ondertussen voel je je te moe om te sporten of zelfs maar aan je hobby te beginnen.

Laten we eens kijken hoe we dit kunnen omkeren.


5 gouden tips voor een betere balans tussen werk en privé.

1. Je hebt maar één leven

Er is geen ‘werk leven’ of ‘privé leven’. Er is gewoon je leven.
De balans tussen werk en privé, gaat meestal over het gebrek aan vrije tijd. Dan wel over het gebrek aan energie om die schaarse vrije tijd op een zinvolle manier in te vullen.
Je leven is een serie aan gebeurtenissen. Onafhankelijk van waar je je bevindt en wat je doet. Ieder moment is dat wat het is, meer is er niet.
De kunst is dus om beter te worden in leven. Om je leven te zien als één geheel en je energie te verdelen, je tijd slimmer in te delen, beter te genieten en effectiever op te laden.

2. Balans bereik je niet – balans is een vaardigheid

Precies. Op een smalle balk balanceren is een vaardigheid. Er is geen moment dat je simpelweg in balans bent. Je moet continu blijven balanceren. Je corrigeert jezelf iedere seconde. Zo werkt het ook met de balans tussen werk en privé.
Hoe beter je bent in balanceren, des te dichter je bij de ideale balans blijft.
Je moet continu corrigeren om in balans te blijven. Maar als je te heftig corrigeert, sla je te ver over naar de andere kant waardoor je hevige ups en downs ervaart.
Hoe sterker je ups en downs, des te minder balans je ervaart. Je ervaart periodes van enorme gelukzaligheid, en periodes van hevige stress en chaos.
Als je een echte pro bent in balanceren, dan blijf je altijd in de buurt van de ideale situatie. Zelfs als het leven je een duwtje geeft. Dit noemen we veerkracht. Je bent zó goed in balanceren dat je zelfs op die balk blijft staan als hij op zijn grondvesten schudt.
En waar moet je beginnen als je beter wilt leren balanceren in het leven? Bij je energie. Hoe meer energie en levenslust je hebt, des te makkelijker het is om in balans te blijven.

3. Doe minder – word een project-minimalist

Hoe meer je probeert te doen, des te lastiger het wordt om balans te vinden tussen werk en privé. Het is mogelijk om de balans te bewaren terwijl je ontzettend veel projecten en verplichtingen hebt. Maar dat is een vaardigheid die je moet trainen. Als je merkt dat je je vaak overweldigd voelt, dan is het belangrijk dat je de uitdaging een tandje eenvoudiger maakt.
Doe minder. Doe de dingen die echt bijdragen aan je levensgeluk. Doe de rest niet.
Werk aan je perfectionisme. Je kind hoeft niet de meest fantastische traktatie uit te delen op school. Je hoeft niet altijd de beste te zijn op kantoor. En je hoeft niet aanwezig te zijn bij elke sociale verplichting.
Maak je leven minder gecompliceerd. Zoek naar manieren om tijd te besparen en complexiteit weg te nemen. Kook bijvoorbeeld in dubbele porties, schrap onnodige stappen uit je werkproces, automatiseer taken, schakel hulp in etc.
Hoe minder ballen je hoog houdt, des te makkelijker het is om de balans tussen werk en privé te bewaren.

4. Plan vaker en plan beter voor meer balans

Vraag je je af hoe CEO’s en presidenten hun leven op orde houden? Planning.
Managementgoeroe Brian Tracy claimt dat iedere minuut die je besteedt aan plannen, 10 minuten scheelt tijdens het uitvoeren van het werk.
Wat doe je als je plant? Je denkt goed na en ontwikkelt een plan. Vervolgens kun je stoppen met nadenken, en je plan simpelweg uitvoeren. Dat geeft ontzettend veel rust en controle.
Het klinkt logisch, maar het is echt een game-changer als je op zoek bent naar balans.
Maar ook plannen vereist oefening. Hoe vaker je het doet, des te beter je erin wordt. Het boek ‘Getting Things Done’ kan je hierbij helpen.

5. Speel altijd, overal

Neem het leven niet zo serieus. Als het je doel is om er zoveel mogelijk van te genieten, geniet er dan van. Geniet van je leven terwijl je werkt, en geniet van je leven als je niet werkt. Het leven is één lange stroom van bewustzijn. Door het op te delen in werk en privé maak je het lastiger voor jezelf om mindfull, tevreden en gelukkig door je dagen te gaan.
Leef zoveel mogelijk in het moment, wat je ook doet. Geniet van kleine fijne dingen. Zoals een gesprekje met een collega of een avond met een goede vriendin.
Speel vaker. En maak van je werk een spelletje. Geef jezelf leuke uitdagingen. Probeer het sneller te doen, of beter, of liefdevoller of met meer aandacht. En speel met kinderen, rol van de duinen, nodig je vrienden uit voor een avondje Twister. Doe gek – het leven is al normaal genoeg.
Houd stress buiten de deur door momenten te nemen om te herstellen. Neem tijd om simpelweg te lummelen, om leuke dingen te doen, om te spelen en te lachen. Met minder stress vind je de balans veel sneller.
Leef met meer plezier, dan wordt die balans tussen werk en privé een stuk minder uitdagend.

Balans is een vaardigheid, geen eindbestemming.

Bron: soChicken

Floreer op de werkvloerGetting Things Done - de kunst van stressvrije productiviteit

David Allen
ISBN/EAN: 978-90-449-7379-2

Getting Things Done is de ultieme methode om productiever te zijn. Het stelt je in staat om snel informatie te filteren en wat relevant is onder te brengen in een extern 100 procent betrouwbaar systeem. Dit zorgt ervoor dat alle op dit moment niet-relevante informatie uit je zicht verdwijnt en op het juiste moment weer op je radar komt. Hierdoor heb je overzicht om met de juiste dingen bezig te zijn en de rust om hier echt je volledige aandacht aan te geven.
Deze methode is ontwikkeld omdat David Allen merkte dat de bestaande time­manage­ment­methodes simpelweg niet (meer) aansloten bij de huidige werksituatie. David Allen heeft het boek van begin tot einde herschreven met belangrijke aanpassingen en nieuw materiaal, waardoor het weer relevant is voor de werkvloer van vandaag.


Hoe krijg je de chaos onder controle?

School voor Mediation