Psychische klachten zijn te voorkomen door te bouwen aan een beter leven. Je moet leren floreren.

Kopte het artikel in het NRC waarin Marijke Schotanus-Dijkstra (wetenschapper) uitleg geeft over “hoe je kunt floreren in je dagelijkse leven”.
Flourishing, zoals deze opvatting van welbevinden heet in de psychologie, is een theorie over welzijn waarbij de mens ‘tot bloei komt’: hij of zij heeft goede relaties, voelt zich tevreden, en doet wat hij of zij goed kan en nuttig vindt.
Deze opvatting over optimale geestelijke gezondheid komt, aldus Schotanus-Dijkstra, uit de positieve psychologie. “Het is een jonge onderzoeksrichting die niet de nadruk legt op het verhelpen van klachten maar op het voorkomen ervan door te bouwen aan een beter leven.”

Het helpt volgens Schotanus-Dijkstra ook om stil te staan bij positieve emoties. Ze verwijst naar de ‘broaden-and-built theorie’ van psycholoog Barbara Frederickson. “Als we positief zijn, staan we meer open voor andere dingen. Als we ons richten op negatieve emoties versmalt onze aandacht.”

Marijke Schotanus-Dijkstra vertelt wat je zelf kunt doen om (vaker) te floreren

Je kunt heel veel doen om vaker te floreren, de kunst is om te kijken wat voor jou werkt en waar jij op dit moment het meeste behoefte aan hebt. Hieronder zijn vijf ‘simpele’ oefeningen beschreven. Kies één van onderstaande oefeningen uit waar je je eerst eens één of twee weken op richt. Daarna kun je een andere oefening kiezen.

1.  De ‘drie goede dingen’ oefening

Haal aan het einde van de dag je positieve ervaringen (2 á 3) van die dag weer voor de geest, probeer ze echt weer even opnieuw te beleven en daarvan na te genieten. Je kunt je ervaringen opschrijven in een dagboekje die je bijvoorbeeld op je nachtkastje neerlegt. Je hoeft niet groots te denken, een plezierige ervaring kan ook iets heel kleins zijn zoals een mooie zonsopgang of een favoriet nummer op de radio toen je op weg was naar je werk. Welke positieve emoties heb je ervaren? Barbara Fredrickson gaat uit van 10 plezierige emoties: Plezier, dankbaarheid, kalmte, interesse, hoop, trots, vrolijkheid, inspiratie, ontzag, liefde. Na een tijdje deze oefening doen, kun je ook gedurende de dag meer genieten van de positieve ervaringen die je beleeft.

2.  Maak een positief herinneringen boek

Schrijf 1 keer per week (of vaker) gedurende ongeveer 10 á 15 minuten over een positieve herinnering. Beschrijf welke positieve emoties je ervoer (zie ook oefening 1). Haal de herinnering weer helemaal terug en schrijf alles op waar je een fijn gevoel aan over hebt gehouden. Wat betekent of betekende deze ervaring voor jou? Neem elke keer een andere herinnering.

3.  Doe of geef iets belangeloos aan een ander

Geef elke dag bewust een stukje van je tijd aan een ander, door aandacht te geven of iemand anders te helpen (vraag dan wel eerst of de ander jouw hulp wil hebben, we geven maar al te graag té snel onze visie en advies!). Probeer dat niet alleen bij je naaste familie of vrienden te doen, maar daag jezelf ook uit om eens een onbekende jouw tijd en aandacht te geven. Wat levert het jou en de ander op? Welke positieve emoties ervaar je (zie ook oefening 1)? Sta daar nog eens bij stil.

4.  Tijd voor jezelf

Neem elke dag bijvoorbeeld 15 minuten de tijd die helemaal voor jezelf zijn. Plan dit niet helemaal vol met allerlei activiteiten die al heel lang op je to-do lijstje staan, maar vertraag juist door echt maar één ding te doen met je volle aandacht. Doe bijvoorbeeld iets actiefs (wandeling, sporten, tuinieren), creatiefs (knutselen, kleuren) of reflectiefs (bezinning, meditatie, met volle aandacht iets eten of drinken). Een fijne douche of even genieten van een kop thee kan al helpen om even helemaal tot jezelf te komen. Let niet op het resultaat, maar op wat je voelt en opmerkt bij jezelf en in je omgeving. Zet al je zintuigen aan. Wat betekent dit voor je? Wat levert het jou op? Wat voel je?

5.  Blijf jezelf ontwikkelen

Leer (bijna) elke dag iets nieuws! Dat kan iets groots zijn zoals een andere taal leren of leren spreken in het openbaar waar je een aantal weken of maanden mee bezig bent. Maar je kunt ook kleiner denken. Blaas nieuw leven in een oude hobby, schrijf je in voor een cursus, doe eens een nieuwe klus op je werk of een klusje die je normaal aan je man over laat. Of kook eens een maaltijd die je nog niet eerder gemaakt hebt. Verras jezelf! Wat heeft jou dit gebracht?

Marijke Schotanus-Dijkstra zou graag willen dat binnen de klinische psychologie floreren meer aandacht krijgt. Hoe staat het in Nederland met dat trainen van de mentale weerbaarheid? Volgens de psycholoog is sprake van groeiende aandacht. Zo lanceerde het Trimbos-instituut in 2010 ‘Mentaal Vitaal’.

Wat Marijke Schotanus-Dijkstra betreft krijgen we straks op school, de universiteit en de werkvloer cursussen ‘tot bloei komen’. Ze is overtuigd van haar missie: “Ik richt me liever op het voorkomen van behandelen dan op behandelen.”


Bron: NRC: mens-durf-te-bloeien
Bron: How to Flourish.nl


Gelukkig worden? Durf te bloeien

School voor Mediation