Gelukslessen

“Gelukkig zijn kun je leren”, zegt hoogleraar psychologie Ap Dijk­ster­huis (47). Geluk is in, als je afgaat op het aantal boeken dat er de laatste jaren over is volgeschreven.

Ap Dijksterhuis

“Het onderzoek naar geluk gaat zó hard. Ik weet niet of je de zoektocht naar geluk een hype moet noemen, het is meer een combinatie van dingen. Een van die dingen is dat we het materialisme wel voorbij zijn. Mensen zijn de laatste decennia veel rijker geworden en maar een klein beetje gelukkiger; we weten dus dat we niet gelukkiger worden van het verder verbeteren van onze omstandigheden, althans dat geldt voor 80 procent van de Neder­landers. Nu zijn we op zoek naar méér. Naar zingeving, naar ontwikkeling.”

Het boek ‘Op naar geluk’ van Ap Dijksterhuis werd een succes. Hij deelt graag zijn gelukslessen, want: “Hoe meer je met geluk bezig bent, hoe gelukkiger je zelf wordt”.

Hier alvast wat gelukslessen op een rijtje:

Les 1: Geluk is iets anders dan genot. Genot en plezier zijn van tijdelijke aard en gebonden aan bepaalde omstandigheden; geluk wordt geproduceerd door het bewustzijn. Genot gaat voorbij, geluk is stabieler. Hoe gelukkig een mens zich voelt, wordt grofweg bepaald door drie factoren: zijn gedrag, zijn genen en zijn omstandigheden, in die volgorde.

Les 2: Omstandigheden bepalen maar ongeveer 10 procent van ons geluk, de genen 40 procent en de resterende 50 procent heb je zelf in de hand. Voor de meeste mensen geldt dat je met een paar eenvoudige veranderingen behoorlijk wat kunt bereiken. Hoe? Bijvoorbeeld door je telefoon of mail niet voortdurend te checken.

Les 3: Kijk hooguit drie keer per dag naar je mail. Uit onderzoek is gebleken dat bij mensen die dat twee weken volhielden het stressniveau omlaag ging. Dat is best moeilijk. Wat gemakkelijker is en ook werkt: spreek met jezelf af dat als je een app of mail of wat ook binnenkrijgt, je maar drie dingen mag doen: weggooien, meteen antwoorden of, als dat niet kan, meteen bepalen wanneer je die mail afhandelt. Wat je zeker niet moet doen, is de mails laten staan, dan suddert de boel maar door in je hoofd.

Les 4: Start met zenmeditatie. Zenmeditatie is heel simpel. Je gaat twintig minuten in de meditatiehouding op een kussen zitten. En ga je adem tellen. Van 1 tot 10 en weer terug. Het idee is dat je probeert je te concentreren op je ademhaling. Er komen natuurlijk meteen allerlei andere gedachten op - mensen hebben zo'n vierduizend gedachten per dag - en die observeer je, op een rustige manier. Je doet er verder niks mee. En dan probeer je elke keer weer terug te gaan naar je ademhaling. Mensen die veel stress ervaren of bijvoorbeeld slaapproblemen hebben, profiteren echt van twintig minuten zenmeditatie per dag.

Les 5: Ervaringen zijn belangrijker dan spullen. Van nieuwe spullen kun je genieten, maar die blijheid zakt snel weg. Ervaringen dragen veel meer bij aan je geluk. Een belangrijke les. Ervaringen geven meer voorpret en ze geven meer napret. Meestal deel je ze met anderen, daardoor zorgen ervaringen voor verbondenheid. Je kunt je geld beter in een mooie ervaring stoppen dan in een paar nieuwe schoenen. Shoppen geeft sowieso een kortstondige bevrediging: lees maar liever geen glossy's, je wordt er hebberig van en als je iets eenmaal hebt, wil je meteen iets nieuws, het schiet niet op.

Les 6: Zoek contact met anderen. Mensen reageren slecht op sociale uitsluiting en goed op contact met anderen. Zomaar een praatje aanknopen met iemand in de tram blijkt bevorderend te zijn voor je geluksgevoel.

Les 7: We kennen onszelf slecht. Mensen hebben over het algemeen een vertekend beeld van zichzelf, meestal een zonniger beeld. Daardoor nemen ze nogal eens verkeerde beslissingen.

Les 8: Hecht je aan mensen. Ap heeft sympathie voor het boeddhisme, maar niet voor het boeddhistische advies je niet aan dingen of mensen te hechten. Het is te extreem. Moet je geen kind willen omdat je je niet wilt hechten? Toen de Boeddha dat zei, was de wereld veel moeilijker en zwaarder dan de wereld waarin wij nu leven. Veel kinderen overleden binnen een jaar. Hecht je maar wél aan mensen, dat zorgt weliswaar voor een hoop negatieve emoties, maar toch altijd nog voor meer positieve - neem die negatieve maar op de koop toe.

Les 9: Iedereen heeft een zanikende innerlijke stem in zijn hoofd en wie streeft naar meer gemoedsrust moet de relatie die hij heeft tot die stem veranderen.

Les 10: Dankbaar zijn met de rol die je hebt gekregen in dit toneelstuk, dat is eigenlijk het geheim van geluk. Je kunt je laten meevoeren door al die gedachten en emoties, je kunt ook een stap terug doen en van een afstand naar je eigen bewustzijn kijken en zien dat die emoties opkomen en op een gegeven moment ook weggaan. Zo werkt je bewustzijn. En dat beseffen, zeker op een moment dat het minder gaat, zorgt al voor een enorme rust en relativering.

Bron: volkskrant.nl/geluk-is-iets-anders-dan-genot

Op vrijdagmiddag 10 juni 2016 geeft Ap Dijksterhuis een lezing-workshop bij de School voor Mediation, in Antropia te Driebergen. Meldt u nu aan!


Gelukkig zijn kun je leren

School voor Mediation
noteapd
boek-opnaargeluk