Woede is een natuurlijke menselijke emotie

Woede is een natuurlijke menselijke emotie, en hoeft niet altijd negatief te zijn. Het kan je doen inzien dat je gekwetst bent, of dat een bepaalde situatie om verandering vraagt. Het is belangrijk om die woede te leren verwerken, en er gepast op te reageren. Regelmatige gevoelens van woede worden in verband gebracht met een hoger risico op hartziekten, hoge bloeddruk, depressie en moeite met slapen. Dit geldt met name als je uiterst explosieve woede ervaart, of als je je woede extreem onderdrukt.

8 manieren om je woede productief los te laten:

  1. Pak wat lichaamsbeweging. Als je boos bent, dan kan wat lichaamsbeweging je helpen. Onderzoek aan de University of Georgia stelt dat gematigde lichaamsbeweging (zoals hardlopen of fietsen) tijdens of vlak na een nare ervaring je kan helpen de woede te beheersen. Door lichaamsbeweging maak je endorfinen aan.
  2. Controleer je ademhaling. Diep ademhalen vanuit je middenrif kan gevoelens van woede verlichten. Diep, gecontroleerd ademhalen doet je hartslag dalen, stabiliseert de bloeddruk en ontspant je lichaam. Combineer je ademhalingsoefeningen met een mantra, of een rustgevend woord of zinnetje, voor extra effect.
  3. Beoefen progressieve spierontspanning. Progressieve spierontspanning vergt van jou om te focussen op het aan- en ontspannen van bepaalde spiergroepen in je lichaam. Het leidt je zodoende af van je woede. Daarnaast is het een uitstekende manier om stress en zorgen van je af te schudden. Ook dat kan ervoor zorgen dat je gevoelens van woede verzacht worden. Bovendien helpt deze oefening je in slaap te vallen als je gedachten ’s nachts de vrije loop nemen.
  4. Voer een ceremonie omtrent het loslaten van woede uit. Geconcentreerde activiteiten kunnen je helpen je boze energie om te zetten in een productieve uiting. Op die manier kun je je onmiddellijke woede achter je laten. Onderzoek heeft aangetoond dat woede er tijdelijk voor kan zorgen dat je creatieve denkvermogen en brainstormende vaardigheden verhoogd worden. Probeer je fantasie erbij te betrekken, en laat je woede bewust op gecontroleerde, creatieve wijze los.
  5. Gebruik een stressbal. Het gebruik van een stressbal kan de onmiddellijk gevoelens van woede helpen verlichten. Omdat ze van jou vergen dat je een bepaalde spiergroep aan- en ontspant, doe je door het gebruik van een stressbal bovendien gelijk aan progressieve spierontspanning. Het gebruik van een stressbal is echter slechts een vinger in de dijk, en zou gecombineerd moeten worden met andere technieken om resultaat op de lange termijn te kunnen boeken.
  6. Zoek iets grappigs of flauws. Flauwe humor kan helpen je woede onschadelijk te maken. Een belangrijke hoofdoorzaak van veel woede is het gevoel dat onze ideeën over een bepaalde situatie of ervaring altijd goed zijn, en dat de dingen op de manier zouden moeten gaan die wij verwachtten. Humor gebruiken om deze ideeën te benaderen en ontleden kan je helpen om te bedaren, en de woede te beheersen.
  7. Luister naar rustgevende muziek. Naar muziek luisteren kan een uitstekende afleidingstechniek zijn om je woede mee los te laten. Het is echter belangrijk dat je naar rustgevende muziek luistert. Als je je al boos voelt, dan zal muziek met een agressieve beat of kwade songtekst je negatieve gevoelens alleen maar versterken.
  8. Herhaal zelf-kalmerende uitspraken. Zoek een uitspraak die veel voor jou betekent, en probeer je aandacht op die uitspraak te richten als je die herhaalt. Je kunt zelfs een paar verschillende uitspraken herhalen.


Probeer het uit en ga helemaal zen de kerst in!
 


Bron: wikihow


School voor Mediation

Huiswerk