Veenbrand

Uitgeblust terugkomen van vakantie.

Dat je last hebt van langdurige spanning, merk je pas in én na de vakantie. Langdurig gespannen zijn lijkt veel op een veenbrand. Veenbranden zijn verraderlijk, omdat ze onder de oppervlakte ‘doortrekken’ en op onverwachte plekken en momenten kunnen oplaaien. Je merkt er lange tijd niet echt wat van. De spanning is als het ware gewoon geworden. Elk weekend en elke vakantie weet je het smeulende vuur te temperen, maar als het vuur niet definitief dooft, kan het smeulen een uitslaande brand worden.

Een zacht windje

Bij sommigen brengt de onderbreking van het werkritme door de vakantie geen nieuwe energie. Ze hebben de vakantie als té kort ervaren om weer helemaal opgeladen aan de slag te gaan. Vanaf de eerste dag na de vakantie moeten ze zich weer naar het werk slepen. Bij hen zijn de signalen van de veenbrand helder. Er smeulde nog steeds iets. Als een zacht windje heeft het werk het vuur weer aangewakkerd.

Wat te doen

Chronische spanning ontwikkelen is niet iets dat voorbehouden is aan 'zwakkelingen'. Sterker nog, het zijn vaak sterke, doelgerichte en verantwoordelijkheid nemende mensen die niet zo snel toegeven aan spanning en dan plots door de ‘veenbrand’ overvallen worden. Dat merk je aan van alles. Lichamelijk voel je snel de vermoeidheid, ambities verdwijnen en het vermogen om overzicht te houden kan sterk verminderen. Alles wordt een last. Je beroerd en gespannen voelen is niet goed voor je hart, het kan je gevoel van controle verminderen, kan leiden tot minder goede relaties en kan je nog vatbaarder voor ziektes maken.

Herstellen

De tijd nemen om weer vitaal te worden is belangrijk voor energieherstel. Een aantal ingrediënten voor een doelmatige aanpak zijn essentieel. Een vaste dagstructuur, regelmatig dag- en nachtritme, helpt hierbij goed. Daarnaast is voldoende beweging, aangepast aan je behoefte, belangrijk. Daarbij gaat het niet om intensief presteren, maar om herstel en het opdoen van energie. Zo zal een wandelingetje, of wat rustig fietsen, een nuttige investering blijken. Inspanning afwisselen met voldoende rust, optimale orde in het leven en regelmatig rustig bewegen zijn kernaspecten van herstel.

9 Tips

De volgende tips zijn voor herstel van een smeulende veenbrand:

  • Sta niet heel vroeg op, maar ook niet laat. Zorg voor een vast ritme, zodat je zonder haast kunt douchen, aankleden en ontbijten. Kom rustig op gang.
  • Ga naar buiten om te wandelen of licht te sporten. Doe dit het liefst ‘s ochtends. Dit kan ook ‘s middags, maar niet ‘s avonds sporten.
  • Neem na een activiteit rust. Ga even liggen of ontspannen. Als je moe wordt van een activiteit, stop er dan mee. En ga bij voorkeur overdag niet slapen, maar ontspannen. Geef toe aan vermoeidheid.
  • Wissel passief en actief regelmatig af.
  • Houd activiteiten kort met wat tijd ertussenin.
  • Handel zaken met aandacht af. Haast je niet, doe alles in een rustige versnelling.
  • Doe geen twee dingen tegelijk. Het lukt niemand echt om twee dingen tegelijkertijd te doen, maar zeker niet als je overbelast bent.
  • Eet op regelmatige tijden.
  • Doe ‘s avonds geen inspannende dingen. Laat de TV en de computer uit en signaleer dat je moe wordt. Ga op een redelijke en vaste tijd naar bed. En ’s morgens sta je weer op een vast tijd op, waarbij je tijd hebt om alles rustig aan te doen.

Als je deze tips volgt, zal je merken dat binnen 14 dagen je energieniveau weer begint te stijgen. Maar pas op. Het klinkt allemaal simpel, maar voor de zichzelf voortdurend verplichtende medewerker is het niet eenvoudig. Veel succes!

Bron: Management Team


School voor Mediation

Uitgeblust teruggekomen van vakantie?