Positieve emoties

Die ene rotopmerking van een collega!
Dat akkefietje thuis bij het ontbijt!

Door gast-blogger Pepijn Happel - florateur


Op het oog kleine gebeurtenissen hebben soms een enorme invloed op je stemming. Je bent de hele dag van slag. Er komt niets uit je handen en je hebt moeite met concentreren op het werk dat voor je ligt. Dat is de 'kracht' van negatieve emoties: ze geven je een pesthumeur.

Hoe jij je voelt, bepaal je zelf

Emoties kun je niet vergelijken met een regenbui die niet op buienradar stond. Je hebt zelf invloed op hoe jij je voelt. Meer dan je misschien beseft.

Want wat en hoe je denkt en doet, bepaalt voor een groot deel hoe jij je voelt.

Je kunt je zelfs terwijl je dit artikel leest al een stuk beter gaan voelen! Vraag je maar eens af wat er op dit moment een zegening voor je is. Waar ben je blij mee? Je partner misschien, je kind, de sneeuw, de zon, de cappuccino die voor je staat… Tel je zegeningen maar eens.

Alleen al hierover nadenken brengt waarschijnlijk al een glimlach op je gezicht en geeft je een warm gevoel. Zelfs je tempo vertraagt.

Positief is meer dan niet-negatief

Als jij positief gestemd bent, betekent dat meer dan dat je 'niet negatief' bent. Het is geen nulpositie. Het betekent echt dat je positieve, plezierige gedachten hebt, en dito woorden en gedrag laat horen en zien.

Omgekeerd heeft hoe jij in je vel zit, ook weer een enorme invloed op alles wat je doet. Bedenk maar eens hoe productief je bent wanneer je gestrest, verdrietig of boos bent, vergeleken bij wanneer je vrolijk, relaxed en dankbaar bent.

Je gaat floreren van plezierige emoties

De Amerikaanse psychologe Barbara Fredrickson deed onderzoek naar de toegevoegde waarde van plezierige emoties. De broaden-and-build theorie die zij ontwikkelde (2009) zoomt in op de voordelen van emoties zoals liefde, plezier en dankbaarheid.

Het broaden-effect betekent dat wanneer je een positieve emotie ervaart, letterlijk je beeld wordt verbreed. Daardoor kun je creatieve verbindingen maken tussen ogenschijnlijk losstaande zaken. Je ziet en ervaart je verbondenheid met de wereld om je heen. Bovendien krijg je een heldere blik op eventuele problemen die je dan ook weer makkelijker kunt oplossen.

Het build-effect verwijst naar de persoonlijke groei die je doormaakt wanneer je er een gewoonte van maakt om die gelukkige gemoeds­toestanden bewust op te zoeken. Je zoekt naar manieren om het beste uit je leven te halen. Dan verander je en word je een betere versie van jezelf. Dan floreer je, in plaats van dat je louter functioneert.

Voorwaarde voor beide effecten is wel dat je minstens driemaal zoveel positieve als negatieve emoties moet ervaren. Wanneer het fiftyfifty is gebeurt het niet.

Positieve emoties helpen je te overleven

Negatieve emoties als angst en kwaadheid zijn handig als je moet vluchten of vechten. Ze versmallen je perspectief en verminderen je gedragsopties. Vaak zijn het specifieke reacties, gericht op de korte termijn. Hard weghollen bijvoorbeeld. Positieve emoties als hoop en liefde helpen je openstaan voor nieuwe mogelijkheden. Vaak gericht op de langere termijn. Ze zijn daardoor belangrijker voor je overlevingskansen dan negatieve emoties.

Minder vaak verkouden door positieve emoties

Hoe vaker jij goed in je vel zit, des te minder vaak ben je ziek. Plezierige emoties zijn net zo belangrijk voor je als je dagelijkse twee ons groente en twee stuks fruit. Dat blijkt keer op keer uit wetenschappelijk onderzoek van de laatste tien jaar.

Mensen die veel en vaak positieve emoties ervaren zijn minder vaak verkouden en hebben minder hoofdpijn. Ook hebben ze lagere ontstekings­waarden in hun bloed, waardoor ze ook minder kans op hart- en vaatziekten hebben.

Het mechanisme hierachter werkt zo. Door positieve emoties voel je je meer verbonden met anderen en heb je ook meer sociale contacten. Die verbondenheid beïnvloedt de zogenaamde vagale tonus. Dat heeft te maken met hoe je hart en je zenuwstelsel werken, en is een objectieve maat voor je gezondheid.

Plan daarom voldoende tijd in voor positieve ervaringen – ook tijdens je zomervakantie

Het lastige is dat negatieve emoties vaak schreeuwen om je aandacht. Dat moet ook wel want ze wijzen je op gevaar. En als jij dat niet waarneemt kan dat je dood betekenen. Positieve emoties wijzen je op kansen. Daarom laten positieve emoties zich stiller en subtieler gelden.

Daarom is het goed om bewust tijd in te plannen voor het hebben van positieve ervaringen die leiden tot die plezierige emoties. Want je goed voelen is geen kers op de taart. Het is een noodzakelijke voorwaarde voor je geluk en gezondheid.

Wat kun je doen? Ga dit weekend met een vriend naar de kroeg. Ga met een vriendin naar de film. Simpele dingen, als jij je er maar goed door voelt.

Of maak er een gewoonte van om 's avonds even op te schrijven welke drie dingen die dag lekker liepen. Instantgeluk verzekerd! En wat dacht je van de floreerattack tijdens je zomervakantie? Prima te doen onder de zon, drankje erbij, goed gezelschap.

Als je merkt dat je echt geniet van een moment, laat dit dan niet ongemerkt voorbijgaan. Geef het je volledige aandacht door hardop te zeggen dat je een floreerattack hebt, een ‘aanval van blijdschap.’ Het helpt om goede momenten te versterken en ervan te genieten. Daarnaast is het een uitnodiging aan je omgeving om het heerlijke moment te delen en het is zo eenvoudig dat het al snel een vaste gewoonte wordt.

Hele fijne, plezierige vakantie gewenst vol floreren en onvergetelijk prachtige herinneringen!

Groet,
Pepijn
 


Over de auteur
Mijn naam is Pepijn Happel, oprichter van Floration (www.floration.nl). Als florateur (’s werelds enige) en expert in floreren wil ik graag werkplekken creëren waar mensen de beste versie van zichzelf zijn. Want dat is goed voor henzelf, het bedrijf en de samenleving. Mijn motto: florerende mensen maken florerende organisaties.

Floreer op de werkvloerBegin 2014 stopte ik met mijn vaste baan, bij het bedrijf waar ik 13 jaar als leidinggevende had gewerkt. Zonder (sociaal) plan, zonder uitzicht op iets anders, maar met één voornemen: ontdekken, voelen en ervaren hoe en waar ik op mijn best ben. Ik merkte dat ik daar steeds meer aan het functioneren was en steeds minder aan het floreren. Met dat inzicht kwam ook direct het besef: zo wil ik het niet langer. Ik wil doen waar ik goed in ben én daarvan genieten.


School voor Mediation

Minder vaak ziek door positieve emoties