Reizen

^ tips: Hoe kun je omgaan met de boosheid
van iemand anders?

Als je te maken hebt met agressie, of het nu op het werk is, in het verkeer of in je thuissituatie, kan je dat aardig wat stress bezorgen. Boosheid heeft een functie, namelijk het uiten van frustraties omdat iemand een grens is over gegaan. De ander probeert zich dus slechts te beschermen. Toch kan dit stressvol voor je zijn.

Je partner komt geïrriteerd thuis van zijn werk. Je partner heeft daar frustraties opgelopen omdat er dingen gebeuren waar hij/zij het niet mee eens is. Jij bent daarvan niet op de hoogte en vraagt nietsvermoedend hoe de dag is geweest. Je partner geeft je een snauw en begint opmerkingen te maken over dat het huis niet aan kant is en het eten nog niet klaar is. Hij heeft niet door dat de frustraties op het werk zijn ontstaan. Als dit regelmatig gebeurt en op een heftige manier dan kan dit erg stressvol zijn voor jou.

Het is lastig om uit de frustraties te blijven die iemand anders op je richt. Als dit regelmatig gebeurt raak je steeds meer gespannen bij de gedachte dat je die persoon weer ziet. Hierdoor ontstaat er een ongezonde situatie. De stress neemt toe en afhankelijk van de heftigheid van de boosheid kun je ook bang worden. Helaas uiten sommige mensen hun agressie, boosheid of frustraties ook fysiek. Dan is de situatie niet meer alleen stressvol maar ook nog onveilig. Je kunt diverse lichamelijk klachten krijgen: slaapproblemen, moeite met concentratie, onrust in je hoofd, moeheid.

Bij agressieve of boze personen krijg je automatisch met een stressreactie te maken. Dit is namelijk een natuurlijke reactie. Alle spieren in je lichaam maken zich klaar om te vechten of te vluchten. Daar is stress ten slotte voor bedoeld! Als je echter langere tijd te maken hebt met boosheid of agressie, put dit je uit. Het is niet gezond om continu alert te moeten zijn omdat je situatie onveilig is door agressie. En ook al is het niet continu en ‘slechts’ op het werk, heeft dit nog steeds een enorme impact op je stressniveau.

In welke mate heb jij met agressie te maken? Is dat iets wat maandelijks, wekelijks, dagelijks of zelfs meerdere keren per dag voorkomt? Iedereen wordt weleens boos. In dit artikel heb ik het vooral over situaties waarin je je niet veilig voelt, waarbij je het gevoel hebt dat de ander je mondeling, emotioneel of fysiek geweld aan doet.

Realiseer je dat agressie niets met jou te maken hoeft te hebben. Soms als iemand flink boos is kan die persoon je het gevoel geven dat het aan jou ligt, dat jij de ander boos hebt gemaakt. Maar iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen boosheid. Al zou het zo zijn dat je iets hebt gedaan wat de ander gebruikt als reden voor de boosheid, hoeft dat niet een reden te zijn om boos te zijn. Je kunt je ook op een normale toon uiten en dingen vertellen als je iets dwars zit.

Als een situatie al lang op een bepaalde manier bestaat, kun je dat als ‘normaal’ gaan ervaren. Je kunt zo gewend zijn aan de agressie dat je niet beseft dat je in een stressvolle situatie leeft. Maak om die reden een turflijst, hou 1 maand bij in welke mate je met agressie te maken hebt. Het gaat erom hoe het voor jou voelt, niet of een ander het ook zo zou ervaren. Het is bewezen dat alles wat je bijhoudt je een betere indruk geeft dan jouw eigen geheugen. Zo krijg je een goed beeld van de situatie.

5 tips voor meer rust en overzicht bij agressie:

  1. Turflijst. Hou één maand een turflijst bij, om te bepalen in hoeverre je te maken hebt met agressie;
  2. Bespreek agressie. Bespreek indien mogelijk de agressie met de betreffende persoon. Je helpt hiermee jezelf, door betere leefomstandigheden te regelen;
  3. Hoe kun je helpen? Je helpt hiermee ook de ander voor wie dit vast ook geen fijn gevoel is. Misschien kun je de ander helpen om de situatie op te lossen of door te adviseren om hulp te zoeken bij het oplossen van zijn of haar frustrerende situatie
  4. Betrek het niet op jezelf. Weet dat de agressie helemaal niets met jou te maken hoeft te hebben;
  5. Lukt dit allemaal niet, zoek dan zelf hulp. Als je het niet met de betreffende persoon zelf kunt of durft bespreken, bespreek de situatie dan met iemand die je vertrouwt.

Fijne en vooral relaxte feestdagen gewenst!
 


Bron: www.herhealth.nl


School voor Mediation

Tips & tricks