Lachen!

^ Tips om te lachen

  • Neem uw leven minder ernstig. Lach eens om uzelf.
  • Lach voluit in gezelschap. Samen lachen werkt vele malen beter dan alleen.
  • Lach met mensen mee en voor u het weet heeft u de slappe lach.
  • Zoek mensen met dezelfde humor. Zo lacht u waarschijnlijk nóg vaker.
  • Ga positief om met fouten. Iedereen maakt wel eens fouten. Probeer ze te relativeren en durf om uw fouten te lachen - ook al is het pas naderhand.

Lachtherapie is een vorm van meditatie uit India. Het is een manier om u mentaal te ontspannen en te genieten van het moment. Tijdens de therapie lacht u zomaar uit het niets, zonder reden. Als u ongeremd lacht, stoppen de gedachtes en het piekeren, waardoor u zich helemaal kunt ontspannen.

Beter immuunsysteem
Humor is één van de wonderlijke vaardigheden die mensen wel hebben, maar dieren waarschijnlijk niet. Met humor creëert u een beetje afstand om naar uzelf te kijken. Door lachen lijken ‘grote’ problemen opeens een stuk kleiner. Door een positieve blik lijken moeilijkheden ineens overwinbaar. U ziet sneller een oplossing, doordat u minder nadruk legt op de grootte van het probleem. Hevige stress wordt hierdoor voorkomen.
Onderzoekers hebben ontdekt, dat vrolijke mensen gezonder zijn dan piekeraars. Mensen die veel lachen hebben een beter immuunsysteem en zijn daardoor minder vatbaar voor infecties. Dit komt doordat uw hersenen tijdens het lachen het ‘gelukshormoon’ endorfine produceren. Endorfine heeft een kalmerend en pijnstillend effect.

Lachsessies
Lachtherapie is heel simpel. Om de gehele dag het effect te voelen, kunt u het beste in de ochtend een lachsessie doen. Het past gemakkelijk in uw ochtendritueel, omdat het altijd en overal kan: tijdens het douchen, bij het aankleden of als u het ontbijt klaarmaakt.

Een sessie bestaat uit drie stappen:

  • Maak uw lichaam los door rek- en strekoefeningen.
  • Begin met lachen. Dit kan even moeilijk zijn. Krul als eerste uw mond­hoeken op en laat na de eerste glimlach vanzelf de schaterlach komen.
  • Voel de stilte na het lachen en merk hoe ontspannen u bent. Zo geniet u nog meer van het moment.  

Lachen is een vorm van meditatie die voor iedereen weer anders werkt. De één krijgt energie en voelt zich zelfverzekerd. De ander is ontspannen en tevreden.
U kunt er ook heel vrolijk van worden en nog uren door willen lachen. Soms gaat lachen zelfs over in huilen. Dat is helemaal niet erg. Lachen en huilen liggen dicht bij elkaar, dus laat de tranen maar stromen.

Drempel minder groot
Lachmeditatie is niet alleen voor hippies en zweverige types. Mensen die graag lachen kunnen aan lachtherapie doen, maar ook mensen die juist te weinig lachen. U kunt lachtherapie alleen doen, maar in een groep is het effectiever. Veel mensen vinden het raar om zomaar in hun eentje te gaan lachen. In een groep gaat het vanzelf en lijkt de drempel om grenzeloos te lachen minder groot. Ook met collega's kan een lachsessie prima werken. Lachen verbroedert. Gebruik het eens als een methode voor teambuilding. Het geeft energie en brengt meer plezier op de werkvloer.

Leren lachen
Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor lachtherapie. Zomaar spontaan in de lach schieten, lukt meestal pas na enige oefening. Eerst voelt u een bepaalde weerstand. U kunt hier overheen stappen door ‘gemaakt’ te lachen.
U begint met een theatraal gelach, of zelfs met een boosaardig, gemeen of agressief lachen. Deze manier van lachen is vaak zó lachwekkend, dat u zin krijgt om echt in de lach te schieten.
Wanneer u over de eerste grens heen bent, is het makkelijker om uw serieuze ego los te laten. U maakt automatisch ruimte voor het authentieke gevoel voor humor dat u ooit hebt weggestopt. Verder raakt u geestelijk ontspannen en verandert uw ernstige gezichtsuitdrukking in een brok vriendelijkheid.
De volgende grens die u tegenkomt is een stuk moeilijker te passeren. Het spontane lachen moet nu uitgebouwd worden tot een 'totaal' lachen. Dit is een volkomen natuurlijke lach, waarbij niets u kan tegenhouden. Een lach waarbij u uw ego, en alles wat ermee te maken heeft, even helemaal vergeet.


School voor Mediation

Vrolijk op vakantie!