Luisteren

De +· meest irritante luistergewoontes en leren luisteren in ^ eenvoudige stappen

Sommige mensen kunnen écht niet luisteren. Wat je ook tegen je baas of collega’s vertelt, soms lijkt het wel alsof je tegen een muur bezig bent. Maar luister jij zelf wel altijd even aandachtig?

De 10 meest vervelende luisterfouten (er is onderzoek naar gedaan).
Neem deze regelmatig door om jezelf en anderen scherp te houden.

  1. De spreker in de rede vallen.
  2. De spreker niet aankijken.
  3. De spreker opjagen en hem het gevoel geven dat hij de tijd van de luisteraar verspilt.
  4. Belangstelling tonen voor iets anders dan het gesprek.
  5. Vooruitlopen op de spreker en diens gedachten afmaken.
  6. Niet reageren op verzoeken van de spreker.
  7. ‘Ja, maar…’ zeggen, alsof de luisteraar al besloten heeft wat hij denkt.
  8. Het verhaal van de spreker overtreffen met ‘Dat doet me denken aan de keer…’ of ‘Dat is nog niks, moet je horen toen…’
  9. Vergeten wat eerder besproken was.
  10. Te veel vragen stellen over details.

Nu weet je wat je niet moet doen, maar wat dan wel?

Deze 5 technieken maken een goede luistraar (van je baas, je collega's, maar ook van jezelf):

  1. Moedig aan
    Een goede luisteraar moedigt zijn gesprekspartner regelmatig aan om verder te praten. Dat kan door de gepaste lichaamstaal te gebruiken, zoals kort met je hoofd te knikken, of door korte antwoorden te geven zoals ‘oké’, ‘ja’ en ‘ik begrijp het’.
     
  2. Parafraseer, onderzoek én bevestig
    Volgens de Program on Negotiation van de Harvard Law School is luisteren een dynamisch proces dat uit drie delen bestaat: parafraseren (‘Als ik het goed begrijp wilt u zeggen dat…’), onderzoeken (‘Kan u me uitleggen hoe u tot deze conclusie komt?’) en bevestigen (‘Ik begrijp dat u teleurgesteld bent…’). Goede, actieve luisteraars passen steeds deze drie aspecten zorgvuldig toe, zodat ze de gevoelens van hun gesprekspartner beter kunnen begrijpen.
     
  3. Pas de spiegeltechniek toe
    De techniek van het spiegelen houdt in dat je op subtiele wijze je gesprekspartner gaat nabootsen. Leunt deze zachtjes naar links, dan doe je net hetzelfde, maar dan omgekeerd: je leunt naar rechts. Het spiegelen gebeurt zelfs automatisch in situaties waarin mensen zich op hun gemak voelen. Daarnaast wil spiegelen ook zeggen dat je de laatste woorden of het belangrijkste punt van je gesprekspartner gaat herhalen. Dat wijst immers op begrip en interesse.
     
  4. Onderbreek niet
    Het is perfect normaal dat we ook onze eigen gedachten willen uiten wanneer iemand over een bepaalde kwestie praat. Uit schrik dat we zullen vergeten wat we wilden zeggen, durven we wel eens iemand – al dan niet bewust – de mond snoeren. Maar niets onbeleefder dan iemand die voortdurend mensen onderbreekt wanneer deze aan het spreken zijn. Schrijf daarom in kernwoorden op wat je wil zeggen en wacht geduldig je beurt af.
     
  5. Vat samen
    Het is aan te raden om tijdens het luisteren af en toe samen te vatten wat je gesprekspartner net gezegd heeft. Deze samenvatting zorgt er immers voor dat je zaken die je niet goed verstaan hebt opnieuw onder de aandacht kan brengen. Dat kan bijvoorbeeld handig van pas komen tijdens telefoongesprekken waar een slechte verbinding voor verwarring zorgt.

Geen enkel gesprek is echter 100 procent vrij van luisterfouten. Doe je best. Dat is voor veel gesprekspartners al een welkome afwisseling.


School voor Mediation

Tips & tricks